Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Etogram - czym jest i dlaczego warto go sporządzać? Cz.2.

Katarzyna Wawryniuk
Co tydzień o psach ODC. 14/15

Z drugiej części filmu dotyczącego etogramu dowiecie się jakie jest zastosowanie etogramu w praktyce zoopsychologa, trenera oraz przewodnika szkolonego zwierzęcia

Transkrypcja video Etogram - czym jest i dlaczego warto go sporządzać? Cz.2.

00:00:17

E to g zastosowanie w praktyce za psychologa trenera i przewodnika szkolonego zwierzęcia. Nazywam się Katarzyna Wawryniuk i Jestem ekologiem zio Psychologiem, behawiorystą, instruktorem szkolenia zwierząt. A to jest 2 część szkolenia dotycząca programu.

00:00:33

Wszystkim zależy na rzetelnej opinii i skutecznym działaniu. No właśnie momencie, kiedy kursant przychodzi do trenera, do behawiorysty i prosi o wsparcie w modyfikacji, zachowa to, że się od potrzeby może to być kwestia terapii behawioralnej, żeby poprawić dobrostan zwierzęcia zwierzaka poprzez właśnie modyfikacji jego zachowań albo po prostu modyfikacja zachowań celu promowania określonego sportu kynologicznego na uczenia fill biegu za dyskiem.

00:01:03

Wyskoku za dyskiem przez skoku przez przeszkodę zależy się od stosowanego od trenowane go sportu.

00:01:11

No i żeby to Wszystko było?

00:01:14

Skuteczne musi być obiektywne. A co to znaczy obiektywne, obiektywne, to znaczy, że musimy wyzbyć się wszystkich czynników, które mogą wpłynąć na zaburzenie oceny.

00:01:25

Fill i teraz, aby żeby móc do tego dom zrobić, żeby nasze szkolenia, nasze nasza praca była obiektywna, LI skuteczna. Trzeba zastosować określone narzędzia.

00:01:37

Tym one narzędziem jest przede wszystkim obserwacja. Może niektórych to zdziwi obserwacja i jest no metodą naukową stosowaną normalnie podczas tworzenia badań ll pisania publikacji.

00:01:50

Metoda naukowa w praktyce za psychologa dla zapewnienia obiektywnej oceny zachowania zwierzęcia oraz przeprowadzenia skutecznego uwaga kontrolowanego procesu procesu szkoleniowego.

00:02:01

Słowo kontrolowany jest tu słowem kluczowym, ponieważ nikt nie chce, żeby jego zwierzę było królikiem eksperymentalnym, żeby na jego psie prowadzono metody takie, a nuż się uda, a może się nie uda.

00:02:12

Jak się uda, to super jak nie uda się, no trudno będziemy stosować coś innego. Pamiętajmy, że pracujemy na żywym zwierzęciu. To znaczy.

00:02:19

Że praca szkoleniowa bądź behawioralna powinna być skuteczna, kontrolowana, a dzięki temu również celowana i szybka, żeby w przypadku terapii behawioralnej.

00:02:29

Nie trzymać psa w zbyt dużo zbyt długo friel Zaburzonym dobrostanie.

00:02:35

Czyli to prostą zwierzaka, jest tutaj bardzo ważne, czyli brak skuteczności, brak kontroli nad procesem szkoleniowym po prostu wpływa na zaburzenie dobrostanu zwierzaka.

00:02:45

Obserwacja jest narzędziem, które pozwala nam stwierdzić, że wiem, na co patrzeć. Mam Plan obserwacji, gromadzę, a następnie interpretuje dane na bazie tego wyciągam wnioski.

00:02:59

Zwróćmy uwagę, mamy obserwację na wynik. W przypadku obserwacji w wyniku obserwacji tworzymy hipotezy i pewien model, czyli wiemy ok. Pies.

00:03:11

Ucieka nam przed obcymi osobami, to znaczy jakaś motywacja musi tutaj być, że zwierzę nam unika obcych osób, a jeżeli nie może uciec, to zaczyna atakować, czyli zwierzę, boi się obcych osób. Prowadzimy Wywiad. Wiemy, że pies miał kiepskie doświadczenia, bo bo jest adopcji mnie wcześniej trafił do kiepskiego do.

00:03:32

No jego motywacją jest.

00:03:35

Człowiek, czyli bodzie obcy, człowiek i związany z tym strach.

00:03:41

Emocja, następnie zwierzę albo ucieka w przypadku, kiedy nie może uciec.

00:03:46

Jest ta Legia, uciekaj albo walcz. Zachowanie jest punktowe. Pies zaczyna atakować ze strachu w sytuacji, kiedy to zaskutkuje tym, że ten człowiek ucieknie.

00:03:56

Zachowanie będzie się pojawia, pojawiało częściej częściej pies będzie atakował, bo u zastępa tę strategię za po prostu skuteczną dla przetrwania.

00:04:07

I taki mamy model i teraz trzeba to potwierdzić, bo bądź odrzucić. Przy dalszej obserwacji ll postawić diagnozę, a w dalszym ciągu po prostu opracować Plan naprawczy.

00:04:19

Pan Plan szkoleniowy taki, żeby po prostu poprawić zachowanie zwierzaka, jego samopoczucie, jego komfort, jego nastrój, jego emocje, ll.

00:04:29

I znowu przeprowadzić obserwacje, czy dana metodyka była wpływ proste.

00:04:34

Plan obserwacji.

00:04:36

Czasem, żeby zaobserwować pewne zachowania, prosimy naszych kursantów o przygotowanie określonych filmików, materiałów filmowych, zdjęć, gdzie nie ma behawiorysty, bo pamiętajmy, że behawiorysta w trakcie obserwacji też jest bodźcem też jest bodźcem, ale niektóre zachowanie też pojawiają się na przykład, nawet kiedy nie ma domowników. Dom jednak na przykład przy lęku SEPA.

00:04:57

Stacyjnym. Dlatego prosimy przed konsultacją, aby zostawić ustawiony aparat telefon. Jakiś odbiornik, który po prostu za.

00:05:08

Nagra film nagra dane zachowanie fill i wtedy taki filmik również podlega analizie wstępny Wywiad, czyli określenie problemu, z jakim boryka się zwierzę i jego opieką, czyli zanim przyjdzie przystąpimy do obserwacji, musimy wiedzieć, w jakim kierunku będziemy obserwować, co będziemy obserwować, jakie zachowania musimy zaobserwować, żeby wyciągnąć wnioski.

00:05:30

Żeby móc odpowiednio zastosować naszą wiedzę, którą posiadamy na temat zachowań zwierząt, instynktów, popędów, zachowań wyuczonych ekologii, behawioralnej, etologii i tak dalej i tak dalej.

00:05:43

Ustalenie chrono metrażu obserwacji i teraz obserwacja fill takiego naukowego punktu widzenia nie wygląda w taki sposób, że patrzymy, widzimy, zapisujemy Wszystko, co widzimy, a potem myślimy, co z tym zrobić.

00:05:57

Ustalamy sobie określone granice obserwacji. Na przykład wiemy, że analizowany filmik przyjmijmy za przykład. Filmik trwa 15 sekund, dzielimy sobie filmik na pięcio sekundowe odcinki i sobie w tych odcinkach po prostu sprawdzamy troszeczkę.

00:06:13

Łatwiej wtedy jest fill analizować to, a jeżeli ktoś prowadzi badania bądź prowadzi statystyki, moim zdaniem łatwiej jest wtedy tą statystykę po prostu poprowadzić. I taka metodyka też jest ogólnie przyjęta przez większość.

00:06:28

Większość praktyków i naukowców, czyli w momencie, kiedy mamy czas obserwacji, dzielimy go na określone etapy.

00:06:36

I tam wpisujemy ll zaznaczamy wystąpienie danego zachowania ustali ustalenie sytuacji kontekstu obserwacji. No właśnie, no zachowanie niepożądane u zwierząt one się pojawiają w różnych sytuacjach pożądane, niepożądane i teraz nie możemy obserwować zwierzaka przez cały dzień, bo to zaburzy totalnie obraz tych zachowań. Jeżeli mamy Wywiad, wiemy, że właściciel zgłasza, że na przykład pies ma problem z dostawaniem.

00:07:04

W domu Ll ma problem zaczyna szczekać, zaczyna w lokalizować, drapać w drzwi. W sytuacji, kiedy właściciel wychodzi z mieszkania, dobrze jest nastawić wtedy właśnie tą kamerę.

00:07:17

Włączyć tą kamerę i pokazać, jak to faktycznie wygląda, że właściciel robi to zazwyczaj robił, a pies jest wtedy nagrywany pies i jego zachowanie i wtedy skupiamy się tylko na tym momencie wyjścia z domu.

00:07:30

Jeżeli wtedy zastępują zachowania niepożądane jeszcze to sobie, wtedy dzielimy na na krótsze odcinki i w tych odcinkach zaznaczamy zachowania, które pies ll pokazuje.

00:07:43

Dobranie narzędzi do skutecznej obserwacji to jest to, o czym wspomniałam, czyli nie zawsze prowadzimy obserwacje naocznie lepiej czasami nagrać po prostu filmik filmiki się chyba.

00:07:54

Sprawdzają i teraz sporządzaniu E to GU formularz i jego wypełnienie. Obserwowane zachowania można notować w odpowiednich rubrykach w systemie Zero jedynkowym, czyli jeżeli dany zachowanie wystąpi i obserwator mówi tak widzę to zachowanie.

00:08:09

To wstawiamy jedynkę, jeżeli tego zachowania brak stawiamy Zero. W trakcie prowadzenia obserwacji takiej na na bieżąco jest to dość trudne, ponieważ nam liczy się czas my musimy zaznaczać.

00:08:22

Szybko tu liczy się ll nasz nasz odruch, tak nasz nasza spostrzegawczość nasz refleks ll, dlatego staramy się prowadzić taką metodykę, która pozwala nam zaznaczać też szybko, a dopiero potem przy obróbce. Możemy to sobie zmienić na system Zero jedynkowy, więc sposób zaznaczania zachowania w formularzu.

00:08:42

To też musi być związany z tempem pracy. Pracujemy szybko, bo zwierzę też szybko czasami pokazuje zachowania.

00:08:48

Zwróćmy uwagę tutaj za dla państwa ściągnęłam z londyńskiego zoo E to g.

00:08:54

To jest właśnie taka tabelka. Zwróćmy uwagę tutaj mamy akurat podział czasowy, taki, że mamy 30 minut mamy w 30. Minucie obserwacji mamy fill mamy później w godzinie Przepraszam, to jest minuta minuta ll w 30 minucie.

00:09:15

Ja Przepraszam w 30 SW. Minucie w półtorej minucie w 2 minutach, 2 minutach 30 sekundach fl, czyli obserwacje są 30 sekundowe. Tak czyli mamy 30 sekund.

00:09:30

Zaznaczamy dane zachowanie tutaj, w tych szarych nosz ja sobie włączę.

00:09:35

Wskaźnik tutaj w tych szarych punktach wpisujemy zachowanie obserwowane. To jest bardzo ogólny formularz dla pracowników czy dla obserwatorów czy dla wolontariuszy.

00:09:49

Nie wiem, jak oni tam mają to zorganizowane dla badaczy ll, żeby wpisać zachowanie dla danego gatunku. Odpowiedz i określone dla danej dla danej sytuacji zobaczy tych zachowań wcale nie ma dużo to.

00:10:01

Jest 6 7 zachowania, bo inne można też wpisać swoje.

00:10:06

Też wpisać swoje.

00:10:09

Jakieś tam notatki, czyli w pierwszej trzydziestce sekund w 2 trzydziestce sekund 3 i tu stawiamy sobie po prostu kreski. Jeżeli dane zachowanie wystąpi, zachowanie wpisany tutaj w tą szarą rubrykę.

00:10:24

To krem do wykonania przygotowałam taki krótko taką krótką w sumie zabawę, bo to będzie bardzo niedoskonałe. Będzie to bardzo fill.

00:10:34

Poglądowe i ogólne, ale mam nadzieję, że uda mi się państwu pokazać, jak konstruować sobie taki E to g.

00:10:42

Myślę, że dużo łatwiej jest nagrywać filmiki i taką tajemnicę zdradzę. Są specjalne programy, które można sobie ściągnąć bądź wykupić ll do analizy zachowań danego psa czy danego zwierzęcia.

00:10:55

I taki filmik lel wgrywa się w dany program i ten program analizuje poszczególne zachowania. To jest bardzo fajne. Ciekawe zabawa, a dla naukowców metoda pracy.

00:11:07

Przyprowadź obserwacje zaznacz te programie zauważone zachowania porównuje to z ogromem sporządzonym przeze mnie.

00:11:15

Jakie wyciągasz wnioski? Co jest przyczyną zachowania? Jakie można je zmodyfikować? To są takie zagadnienia. Ja będę po kolei Wszystko omawiać.

00:11:23

Oczywiście fill państwo możecie sobie się pobawić w momencie, kiedy obejrzycie nagranie i potem Jeszcze raz sobie tam odtworzyć, żeby żeby.

00:11:34

Żeby móc sobie to?

00:11:39

Wywiad pierwsza rzecza jest zawsze Wywiad, czyli jaki jest zgłoszony problem, co zgłasza przewodnik to jest mój pies jest reaktywny, nie skupiony, podatny na bodźce zewnętrzne często mnie nie zauważa, jak często to słyszymy jako behawioryści. Jak często zgłaszacie to jako przewodnicy psów walczą?

00:11:58

To jest zachowaniami zwierz.

00:11:59

Semi jakie zachowanie w jakim kontekście i to jest 2 rzecz, bo to, że mój pies jest reaktywny to dla behawiorysty nic nie znaczy.

00:12:06

Znaczy, znaczy, ale mówimy, musimy wiedzieć konkretnie obiektywnie cow danej sytuacji. Dany pies robi i jak się zachowuje, jak się porusza i jakie są związane z tym emocje, które wnioskujemy na bazie właśnie tych zachowań, czyli biegnie za samochodami ciągnie wtedy na smyczy, wypatruje inne psy.

00:12:27

Ale w związku z tym później leci w ich kierunku biegnie, ciągnie na smyczy brak kontaktu wzrokowego podczas Ll Schodzenie Pulapce Schodowej.

00:12:36

Czy marszu chodnikiem?

00:12:38

Dam, czyli zwierzę w ogóle jest wpatrzony gdzieś w przestrzeń do przodu, do przodu, leci w ogóle nie zauważa właściciela. To też brak zachowania. To też można opowiedzieć. No to też jakaś informacja.

00:12:50

I teraz znowu mamy filmik?

00:12:53

Mam nadzieję, że uda mi się go włączyć.

00:13:00

I mamy tutaj figa Figa właśnie uczy się kolejnego zachowania przechodzenia przez tor zbudowany wtyczek.

00:13:25

Tutaj widać masę zachowań i poprzewraca nych Poprzewraca Nych Pachołków L. Obejrzyjmy to Jeszcze raz, czyli mamy kontakt wzrokowy. Pies wydaje się być gotowy do pracy przed nosem masa smaczków w garści pies mnie myśli, pies idzie za smaczkiem, nakręca się na ten smaczek, robi zachowania nieprecyzyjnie.

00:13:47

Właściciel wciska smaczki ll do do do do do do do Mordy, do Mordy psiej LI. Nie wiem, czy zwróciliście państwo uwagę w tym ostatnim etapie.

00:13:59

Mamy przejście tutaj, w tym pierwszy pachołek całkiem dobrze przeszedł, a 2 3 został przerzucony i pies tutaj próbuje zerknąć w kierunku kamery.

00:14:10

Bo za kamerą było okno i tam przechodzili ludzie i tutaj smaczkami właściciel próbował.

00:14:17

Skupić psa na sobie wyniku, czego pies zamiast przyjąć te smaczki i po prostu spojrzeć na przewodnika, co dałoby niższe e moc je. Pies odchyla nieznacznie głowę.

00:14:30

Ale to dla niej dla tego psa już jest dużo w głowie tego psa dzieją się wtedy cuda. Tak zobaczcie, że pies.

00:14:36

Anja chce.

00:14:37

Za to też jest ruch. To jest zachowanie, które mówi, że właściciel dla psa jest zbyt nachalny. Fl zbyt zbyt taki ingerujący, nie dający psu przestrzeni dający psu wyboru.

00:14:52

Ale też ten wybór psa będzie niezgodny z oczekiwaniami przewodnika, ponieważ.

00:14:59

Prawdopodobnie zwierzę, by poleciało do szyby op szczekać. Osoby, które stoją za szybą. Ll. Co w takiej sytuacji zrobić i teraz?

00:15:09

E to g pierwszy.

00:15:11

Po takim filmiku ustalamy sobie, co obserwujemy i ja to je sobie wymyśliłam 4 Zadaj 4 zachowanie to jest kontakt z przewodnikiem i teraz definicja tego zachowania pies podnosi głowę, nawiązuje kontakt wzrokowy z przewodnikiem czyli.

00:15:26

Kontakt podniesienie kończyny. Zobaczmy, że to ćwiczenie polega na podnoszeniu przednich łap, żeby zwierzę przeszło przez tyczkę.

00:15:35

Kiedy zwierzę jest nakręcone, nie myśli. Totalnie jest wystrzelony w kosmos, nie kombinuje tylko po prostu leci jak taran szura nogami i przewraca tyczki takiego zachowania.

00:15:46

Nie chcemy uderzenie kończyną w przeszkodę, czyli przewrócenie tyczki. Dys traktor dys traktorem. Byli ci ludzie za szybą, którzy rozproszyli skupienie uwagi psa i teraz wpisujemy sobie filmik trwał fill 18 sekund.

00:16:03

I mamy obserwacje od pierwszej do 6 sekundy filmu od 7 do 12 od 13 do 18.

00:16:10

Kontakt przewodnikiem podniesienie uderzenie kończyną w przeszkodę dys traktor.

00:16:15

I teraz mamy wypełniony E to g.

00:16:18

FIL.

00:16:20

Podział tego czas ten chronometr aż on też daje to, że możemy sobie podzielić daną obserwację. Dany filmik na krótsze etapy. Dzięki temu jest nam łatwiej to przewijać i Jeszcze raz analizować i zliczać sobie te zachowania, czyli pies.

00:16:34

Ll kontakt z przewodnikiem podczas pierwszego filmiku udało nam się zauważyć, że pies tylko raz podniósł ków na samym początku i nawiązał kontakt wzrokowy z przewodnikiem.

00:16:47

Następstwie kolejnych ruchów zwierzę tylko szło nakręcając, a się na przysmak.

00:16:53

Pobudzenie rosło.

00:16:56

Dokładność wykonywanych ruchów malała pobudzenie, pobudzenie cały czas.

00:17:03

Teraz stało, pies stawał się coraz bardziej reaktywne, coraz bardziej nakręcone i zamiast myśleć zamiast używać korę mózgu up jest przełączył się na autopilota, czyli na zachowanie instynktowne, które są ukryte w pniu mózgu.

00:17:17

Wnioski na bazie tego E to g.

00:17:20

U zauważyliśmy pies nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z.

00:17:23

Czy jest nieświadome? Nie myśli i każdy dodatkowy bodziec, który uderza w tego psa jest, na które pies jest jak stonowany, może powodować jeszcze większy wzrost ll pobudzenia i za wystąpienie kolejnych zachowań niepożądanych. Ucieczka walka, gryzienie atak ll gonienie za samochodem w lokalizacja.

00:17:44

I to są zachowania instynktowne fill przewraca tyczki, nie myśli totalnie jest nieobecne ll staramy się, żeby nasze psy były świadome.

00:17:53

Wtedy jest im łatwiej po prostu fill odnaleźć się w środowisku patrzy na bodźce za oknem wypatruje się, wpatruje się też przysmak, czyli nakręca się na bodźce na bodźce zewnętrzne, a nie na zadaniu. Nie zdaje się na zadaniu. My chcemy, żeby zwierzę skupiało się na zadaniu na aktywności, a nie na bodźcach.

00:18:13

Pies prezentuje zachowania instynktowne, niepożądane dla tego kontekstu pracy. I to jest wasz, żeby zaznaczyć, to jest dla tego kontekstu pracy.

00:18:21

Gdyby to był inny kontekst, być może to byłoby nam w jakiś sposób potrzebne. Ruchy psa są nieświadome i nieprecyzyjne. Plan wprowadzić TARGET na dłoń, ponieważ.

00:18:33

Mmm, to może zmniejszyć nakręcanie się na przysmak.

00:18:38

FILI, być może warto byłoby też zmienić sposób nagradzania zwierzaka, wprowadzić, wprowadzicie nagrodę odroczoną doskonalenie prowadzenia psa przez przewodnika jego ruchów i komunikacji tutaj w tej sytuacji już z perspektywy czasu mogę państwu powiedzieć, że dużym problemem był tutaj handling ze strony przewodnika, który się denerwował na gre.

00:19:01

Zdaniem, który się denerwował, moją obecnością być może bo albo nagrywamy w Il jego ruchy też były nieprecyzyjne. Jego emocje były dość wysoki.

00:19:11

Jej w zasadzie to była kobieta. Jej emocje były wysokie. Dzięki temu to zwierzę też to odczuwało. Figa jest psem bardzo wyczulonym na emocje człowieka, dlatego.

00:19:23

Rola człowieka w pracy ze zwierzęciem jest bardzo, bardzo ważna zmniejszyć kryteria wymagań fill myśmy tam zrobili Tyczka i wejść na czerwony na czerwoną piłkę sensoryczną.

00:19:33

Postanowiliśmy, że zmniejszymy wymaganie, ponieważ żeby to zwierze, żeby ten zwierzak po prostu miał możliwość osiągnięcia sukcesu w prowadzeniu treningu, pokonywania przeszkody i wzmocnienie za spojrzenie kliker i tutaj zwykli kiwali śmy możliwość przejścia jak zwierzę ładnie podnosiło fill nogę nawiązywało kontakt wzrokowy przy treningu clickerow. Zostało to odpowiednio wzmocnione.

00:19:59

Wskazane, że za to pada Nagroda, że to zachowanie trzeba po prostu powtórzyć ll.

00:20:05

Wnioski pies nie wykonuje zadania ze względu na brak umiejętności, po prostu więc wcześniej nie ćwiczyła fill suka na takich sprzętach nie znała tunelu, nie znała taru kawalerii.

00:20:16

Skoro Ala kawa leci l nieprecyzyjne prowadzeni przez przewodnika brak jasnej komunikacji, ale to też stres przewodnika. Emocje przewodnika też wpływają na emocje zwierzęcia i jego zachowań.

00:20:26

Panie ll silne pobudzenie na jedzenie figa nakręca się na tym momencie na jedzenie i zamiast pracować zamiast skupiać się na zachowaniu.

00:20:37

Łapać kontakt wzrokowy i iść za ll naprowadzaniem przewodnika za jego za jego komunikatami.

00:20:45

Słownymi czy bądź nie słownymi ona się nakręca na jedzenie i ona poluje na jedzenie. Zabawa system emocjonalny zabawy powinien się skupiać na.

00:20:55

Fill na koncentracji na aktywnościach, a nie na przedmiocie, bo wtedy zabawa staje się polowaniem. Jeżeli skupiamy się na przedmiocie na jedzeniu, to jest polowanie.

00:21:05

To jest nakręcanie się, to są zupełnie inne hormony. To są zupełnie inne emocje i wtedy zwierzę nie myśli tak, jakbyśmy chcieli dla danego kontekstu.

00:21:13

Natomiast błądzący wzrok za bodźcami rozpraszający mi uwagę zwierzaka. Zwierzę, kiedy nie wie, co ma ze sobą zrobić. Ono poszukuje ono, sprawdza, ono analizuje.

00:21:25

I jak i.

00:21:26

Z jego wzrok skupia się na tym, co jest w ruchu i zazwyczaj to są to są ludzie, to są muchy przelatujące, są samochody.

00:21:35

I zwierzę w momencie, kiedy ll, kiedy jest w dużym stresie, nie wie, co ma ze sobą zrobić, nie wie jak się poruszać. Zaczyna ogarniać Wszystko dookoła i w ten sposób można sobie wypracować samemu poprzez brak świadomości własnej ll zachowania.

00:21:53

Niepożądane, które dla zwierząt, które którymi są na przykład Pogoń za innymi przedmiotami, bo dla danego momentu zwierzę może ocenić, że to jest dla niego fajna strategia prawidłowa.

00:22:05

A przede wszystkim dająca korzyść.

00:22:08

Film po wprowadzeniu planowanych zmian i modyfikacji zachowania.

00:22:21

Zwróćmy uwagę na to, że zwierzę w tym momencie ma.

00:22:29

Kontakt wzrokowy z przewodnikiem bez pod prowadzony pustą dłonią pies idzie za dłonią prawidłowo stawia stopy.

00:22:37

I patrzy na przewodnika.

00:22:39

E to g.

00:22:42

Mamy zwiększoną liczbę spojrzeń. Ten filmik trwał dużo krócej, bo też była zwiększona dynamika pracy tego zwierzaka. Dużo lepiej to szło. Podniesienie kończy zasadzie, nie było przewrócenia, nie było rozkojarzenia, porównanie obu ETO gramów.

00:23:01

Mamy efekt to był efekt pracy godzinnej po godzinie pracy powtórzyliśmy E to g.

00:23:09

Wnioski do dalszej pracy zalecenia praca nad Hand linkiem podczas ćwiczenia z psem, wprowadzenie czytelnej komunikacji ze strony przewodnika przewodnika i przede wszystkim praca nad własnymi emocjami.

00:23:20

Żeby móc pracować z psem reaktywnym, jakim jest figa, praca nad świadomością ciała psa, budowanie świadomości, praca na określonych obszarach mózgu tak w tej na szybko napisałam, jest to po prostu, kiedy zwierzę pracuje nad świadomością ruchów.

00:23:37

Poza jego świadomością już powstają pewne pewne zmiany w jego motoryce. Jak zwierzę zaczyna wyuczyć się poza świadomością pewnych ruchów, pod niemalże podprogowo zaczyna też te ruchy prezentować i w momencie sytuacji stresowej po prostu ma wyuczone określone ruchy i w momencie, kiedy jest bodziec.

00:24:00

Zwierzę w jakiś sposób wie, jak się ma poruszać.

00:24:04

Emocje są na niższym poziomie i łatwiej jest wtedy na przykład wydać psu komendę. Dzięki temu Ten pies skojarzy komendę z określonym doświadczeniem z przeszłości, czyli treningiem i po prostu wykona komendę.

00:24:17

Praca z nagrodą odroczoną przypadku figi. W tym przypadku to się sprawdza, ponieważ figa już tam wcześniej pracowała, nakręca się na smaki, ale potrafi skupić uwagę na czas ćwiczenia.

00:24:30

I Nagroda odroczona, czyli na końcu na końcu zadania. Dopiero moim zdaniem daje lepsze efekty i prowadzenie targetem na dłoń, czyli dotykaniem nosem w dłoń przewodnika.

00:24:43

Wcześniej tego też uczyliśmy to za pomocą klikera, a potem stopniowe prowadzenie zwierzęcia. To też daje fajniejsze efekty. No i oczywiście nieśmiertelny kontakt wzrokowy, który jest wyznacznikiem psiej świadomości i wiemy, że wtedy pies po prostu myśli i jest z nami obecny.

00:25:02

I aktywna jest carom.

00:25:04

Zaleta zaleta zaleta E to GO to jest przede wszystkim obiektywność. Przyznam, że w momencie, kiedy prowadziłam zajęcia i kiedy obserwowałam to zwierzę, wielu rzeczy nie zauważyłam na bieżąco. Dopiero przy analizie filmików zwracamy uwagę na niuanse. To jest jedna rzecz, a 2 rzecz nie stoi przy nas opieką zwierzaka. Mimo Wszystko każdy z nas jest inne. Nie chcemy sprawić człowiekowi przykrości, powiedzieć, słuchaj źle wydajesz komendę.

00:25:33

Kiepsko kiepsko prowadzisz psa.

00:25:36

Za wprowadzimy klienta, klient się może zniechęcić do dalszej pracy. Musimy to zrobić na tyle taktowni na tyle delikatnie, żeby fill żeby kursant chciał dalej z nami pracować.

00:25:45

Ll czas na analizę, zwłaszcza przy filmiku. Właśnie to g Mato to do siebie, że możemy usiąść z dobrą kawą i parę razy przed przeanalizować filmik i przeliczyć liczbę faktycznych zachowań. To daje nam jeszcze lepsze wyniki.

00:26:01

Pracy dowód na zmiany zachowania dla behawiorysty kursanta i przewodnika na to patrzymy z różnych perspektyw i dla behawiorysty, bo widzi, że jego praca jest skuteczna i że nie trzeba nic zmieniać, bo określony Plan jest ok albo wręcz przeciwnie trzeba zmienić danym dane dane działania, bo na przykład określony Plan pracy na razie nie przynosi żadnych efektów. Trzeba coś jeszcze zmodyfikować w postępowaniu szkoleniowym bądź behawioralnym dla kursanta.

00:26:30

Bo yy bo Kursant widzi, że idziemy do przodu, że są jakieś efekty dla przewodnika i tutaj często się to pojawia w sytuacjach spornych.

00:26:40

Kiedy behawiorysta cieszy się, bo widzi widzi zmianę, a dla przewodnika to jeszcze jest trochę za mało. Dlatego mówimy, zobacz, tydzień temu było tak, wczoraj było tak, a dzisiaj jest jeszcze lepiej.

00:26:52

I przewodnik mówi o kurczę faktycznie albo w 2 stronę. Jeżeli przewodnik nie wykonuje odpowiednich zaleceń zaleconych przez Behawiorystę, no niestety też można powiedzieć, Słuchaj, nie pracujesz w domu? No i takie są tego efekty, że jesteśmy cały czas w UE tym samym punkcie pracy.

00:27:09

To jest materiał do analizy naukowej badawczej, rozwój wiedzy o psa. Jeżeli współpracujecie państwo z ośrodkami akademickimi, które prowadzą jakieś badania, można wejść we współpracę.

00:27:21

Stworzyć takie jak programy i po prostu oddawać osobom, które badają określone zachowania i przyczynić się nauce.

00:27:28

Dziękuję za uwagę.

 

Pozostałe odcinki