Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Zdolności poznawcze psa w komunikacji z człowiekiem - analiza przypadków

Katarzyna Wawryniuk
Komunikacja psów ODC. 6/7

W tej części cyklu autorka w sposób praktyczny przeanalizuje zagadnienie zdolności poznawczych psów w komunikacji z człowiekiem na podstawie opisu przypadków.

Transkrypcja video Zdolności poznawcze psa w komunikacji z człowiekiem – analiza przypadków 

 

00:00:18 

Komunikacja z psami jak mówić, aby pies słyszał, słuchał nie wariował 5 część zdolności poznawcze psa w komunikacji z człowiekiem. Analiza przypadków nazywam się Katarzyna Wawryniuk, Jestem etologii mza psychologiem behawiorystą, instruktorem szkolenia zwierząt. 

00:00:33 

Zapraszam na kolejną część szkolenia na początek Przypomnijmy sobie, czym są zdolności poznawcze psa. To są przede wszystkim zdolność sensoryczna, uwaga, rozumowanie oraz pamięć L postaram się przedstawić kilka przypadków, aby pokazać, jakich błędów staram się unikać. Ll wprowadzeniu moich kursantów, aby oni z kolei l sukcesem mogli porozumiewać się z własnym. 

00:01:01 

Zdolni sensoryczna opis przypadku pierwsza pierwszy przypadek kursant zgłasza, że pies doskonale słucha w domu, a na placu szkoleniowym nie ll czasami się zdarzają takie sytuacje, że kursant przychodzi lekko załamany, sfrustrowany, zdenerwowany mówi, tyle pracuje z psem, w domu Wszystko spokojnie wychodzi. Natomiast na placu szkoleniowym. 

00:01:26 

Ja się wstydzę, jest armagedon nie wychodzi absolutnie nic co robić. No i teraz behawiorysta trener powinien przyjrzeć się temu jak wygląda przyjazd takiego kursanta ze swoim psy na placu szkoleniowym oraz temu, co dany człowiek może odczuwać w trakcie, kiedy przejeżdża na plac szkoleniowy. 

00:01:48 

A pierwsza rzecz, jaką rodzimy jest to przyjedź na plac szkoleniowy EE 15 minut wcześniej zaparkuj dalej nie przy samym placu szkoleniowym ll wprowadź rytuał wychodzenia psa z auta po rytuale przeanalizuj co czuje twój pies i jakie ma potrzeby odnieść się do systemów emocjonalny. 

00:02:14 

Ah El, gdy pies złapie z tobą kontakt, rozpocznij podchodzenie do placu szkoleniowego. Taka piątka tak, czyli fill trzeba mieć czas. Trzeba mieć pewne wypracowane nawyki. Trzeba zrozumieć potrzeby psa ll trzeba fill. 

00:02:33 

Powiązać podejście na plac szkoleniowy z tym, jak może narastać psia ekscytacja ekscytacja związana z tym, że może. 

00:02:44 

Spotkać innych psich kolegów, że zaczyna się fajne ćwiczenie, że coś nowego się pojawia. Czasami to nie jest akceptacja. Czasami to jest jakiś strach. 

00:02:53 

Jeżeli na przykład mamy psa schroniskowe, go dlatego musimy zadbać o dobre samopoczucie. Zarówno zwierzęcia, ale tutaj nie możemy zapomnieć o przewodniku. 

00:03:02 

Dlaczego takie rzeczy mogą się dziać? Pamiętajmy, że dom jest miejscem, które człowiek zna i pies też jest dobrze poznane. Natomiast plac szkoleniowy dla człowieka to jest. 

00:03:16 

Taka Arena, gdzie człowiek może czuć się? 

00:03:20 

Oceniany, może się czegoś wstydzić, jak mu coś nie wychodzi, więc zawsze prowadzimy zajęcia w taki sposób, żeby ludzie mieli poczucie bezpieczeństwa, że jesteśmy ich sprzymierzeńcami, a. 

00:03:31 

Nie a nie? 

00:03:32 

Ich oceniamy, że chcemy dla nich dobrze i po prostu jeżeli coś nie wyjdzie, to od tego jesteśmy, żeby im pomóc. 

00:03:41 

Lll warto też stworzyć fajne grupy, które się wspierają, że ludzie wspierają się nawzajem i ze sobą rozmawiają o różnych doświadczeniach związanych z psami LI. Teraz wracamy do naszego psa. Dlaczego mój pies się spina i nie chce mnie słuchać na placu szkolnym, a w domu jest naprawdę fajnie. Przede wszystkim wróćmy do zdolności są sensorycznych psa pies przyjeżdżając w nowe miejsce, on ma przeogromną potrzebę zapoznać się z tym miejscem, sprawdzić, ocenić, czy ktoś tu był, czy kogoś tu nie było je, co tu pachnie. 

00:04:13 

Eee zestresowany przewodnik często o tym zapomina i on już narzuca te komendy siad Barre. 

00:04:20 

I tutaj się robi konflikt, bo pies z jednej strony mają niezaspokojoną potrzebę węszenia Poznania. Od zobaczenia, co się dookoła niego dzieje. 

00:04:28 

Użycia tych tych zmysłów, a przewodnik już wymaga od niego totalnego kontaktu i posłuszeństwa. Tak to nam nie wyjdzie, więc uczymy naszych kursantów, że zanim przyjadą na plac, trzeba sobie psa zbudować rytuał wyjścia samochodu, emocje zwierzęcia, zapoznanie się z terytorium. 

00:04:49 

Schemat podejścia na plac szkoleniowy i dopiero wtedy l staramy się z. 

00:04:56 

Psem tutaj ładnie dogadać. 

00:05:00 

Pokazy prezentuję państwu teraz taki przykładowy tytuł wyjścia z auta w rolach głównych niezastąpiona kluska. 

00:05:12 

I mamy podchodzi przewody do auta, otwiera drzwi Komenda. Zostań, bierzemy smycz. Chwytamy, żeby pies na mnie wyskoczył na ulicę ręką. Wskazujemy punkcie. Chcemy, żeby zwierzę się znalazł. Wyskoczyło kontakt wzrokowy, poluzowanie smyczy, zarządzenie kierunkiem marszu. 

00:05:31 

I po zarządzeniu kierunkiem marszu idziemy na trawnik, gdzie pies może obwąchać miejsce, gdzie może złapać równowagę, bo to też jest niezwykle istotne dla komfortu psa, a następnie wejść w kontakt z człowiekiem. I dopiero to jest moment, aby człowiek mógł wydawać komendy i im faktycznie gdzieś tam z tym sam. 

00:05:52 

Funkcjonować zdolność sensoryczna opis przypadku ciąg dalszy. Bardzo często bazujemy na rytuałach, czyli rytuał nowego miejsca, gdzie pies wchodzi węszy, odczuwa ulgę, nawiązuje kontakt wzrokowy i to są takie 3 punkty, które ja zazwyczaj proponuje moim kursantom i to fajnie się sprawdza, ponieważ zwierzę już wie, że jeżeli wchodzę w nową przestrzeń jako pies, mam możliwość odwołania Poznania, zbadania. Wszystko oczywiście. 

00:06:22 

Moimi zdolnościami EE sensorycznymi poprzez węch, wzrok, słuch, dotyk. 

00:06:28 

Kiedy czuję się komfortowo, patrzę na mojego przewodnika i to ten kontakt. Wzrokowy przewodnik określa jako gotowość do współpracy. Taki start baton i w tym momencie można zacząć się z psem komunikować i zarządzać fl zwierzaczkiem poprzez na przykład Komenda. 

00:06:47 

Wcześniej staramy się uspokoić zwierzę właśnie poprzez te 3 punkty węższym. 

00:06:53 

Poznajemy ll ulga i kontakt wzrokowy. Praca węchowa w rytuale tutaj podobnie Wszystko zaczynamy od Star baton potem, czyli pies samodzielnie podchodzi do przewodnika. 

00:07:05 

Nawiązuje z nim kontakt wzrokowy. Kiedy mamy kontakt wzrokowy, jest wystawienie na przykład maty węchowej. Szukaj pies sobie węszy ll, kiedy kończy węszenie, kontakt wzrokowy, zaoferowanie szarpaka, na przykład na sam koniec gryzaka, żeby sobie zamknąć łańcuch łowiecki. 

00:07:25 

Praca na piłkach sensorycznych psi fit nas podobnie Star baton, czyli znajdujemy się w pomieszczeniu tak jak tutaj na zdjęciu w mojej salce szkoleniowej pies ma możliwość swobodnego chodzenia sobie tutaj nie pracujemy na smyczy pies chodzi, chodzi, chodzi węszy ja w rękach sobie mam przysmak na przykład i pies sam zaczyna mnie zauważać. 

00:07:48 

W momencie kiedy? 

00:07:49 

Prędzej zauważam u sióstr ma w dłoniach, a i tak naprawdę mnie. 

00:07:53 

Pracujemy przez smakiem, żeby złapać kontakt wzrokowy za chwileczkę pokażę, w jaki sposób, a ja, kiedy mam kontakt wzrokowy, rozpoczynam pracę na piłkach sensorycznych piłki, piłki sensoryczne mają ten plus, że one stymulując za f Il. 

00:08:10 

No motywują między innymi do tego, żeby wchodzić w trudniejsza sytuacje i sobie z tymi sytuacjami po prostu radzić. I to jest fajny trening, żeby troszeczkę podnieść kompetencje psa również w rozwiązywaniu róż. 

00:08:26 

Dorodnych problemów i to Wszystko w powiązaniu z kontaktem wzrokowym z człowiekiem, czyli tak naprawdę w mojej praktyce Komenda nie jest aż tak istotna jak kontakt wzrokowy. Gest ruch, czyli te te niewerbalne komunikaty niż samo słowo. 

00:08:46 

Samo słowo stosujemy raczej na rozpoczęcie marszu na film. 

00:08:52 

Na zatrzymanie na posadzenie psa, czyli bardziej w ruchu bardziej na piotru szkoleniowym, chociaż też ll nie tak dużym stopniu, jak by się tam mogło wydawać. 

00:09:06 

I tutaj dokładnie nam opisany ten rytuał zwężenia w rytuale jak ja tutaj zazwyczaj to robię, czyli fill. 

00:09:15 

To jest po to robione, aby zwierzę miało strategii radzenia sobie w nowym miejscu, jest często powiedziane, że pies bardzo długo węży, a na mnie nie chce patrzeć tak często zgłasza przewodnik jakieś fill kur sąd. 

00:09:30 

Dobrze jest, żeby zwierzę węszył o miało przekonanie, że człowiek mówi ok. Proszę możesz, czyli daje komendę możesz i pies sobie idzie sprawdzić co się tutaj dzieje, ale nie nakręca się tym zwężeniem, tylko węszy, Węszy, Węszy i ma odruch, że połowę zeniu szuka kontaktu z przewodnikiem, który dalej kontynuuje tą relację, oferując dając psu na przykład szarpaka, żeby pies mógł się wyładować. 

00:10:02 

Na szerpa QI ten rytułał węszenia. 

00:10:06 

Jest formą rozmowy z psem, która wspomaga rytuał wejścia w nowe miejsce, bo jest to powiązane rytuał wejścia w nowe miejsce. 

00:10:16 

Zaczynamy od węszenie, ale nie chcemy, żeby to węszenie było ll zbyt ll zbyt długo trwające i żeby pies potrafił przejść na kolejny etap współpracy z człowiekiem. Dlatego mamy rytuał węszenia z wykorzystaniem na przykład maty węchowe. 

00:10:35 

I tutaj mamy przykład jak kluska ćwiczę. 

00:10:39 

I w tym momencie zostawiasz sobie psa. To jest fajny patent momencie, kiedy masz szczeniaka, którego roznosi trochę energia i potrzebujesz go trochę sobie zmęczyć. To jest bardzo męczące ćwiczenie. 

00:10:48 

Na mnie spojrzał, była Komenda było schować. 

00:10:55 

Widzimy, że. 

00:10:56 

Wnosi energia. 

00:10:57 

Przysmaku w ukos tych pies sobie tutaj EE węszy. Czekamy, aż pies sobie spokojnie Wszystko wyniucha. 

00:11:04 

Zobaczył sobie to. 

00:11:09 

Za chwileczkę Kluska, zaprzestanie węszenia podniesie głowę, spojrzy na mnie, to będzie sygnałem, że pies przeszedł na kolejne etap współpracy i szuka rozładowania na przykład piwnica. 

00:11:22 

Już skończył. 

00:11:27 

Żeby sobie tą piłkę pogonić, porzuć? 

00:11:35 

Uwaga, czyli wybór priorytetowego bodźca. Mój pies mnie nie zauważa, nie mogę się z nim dogadać. 

00:11:43 

Chyba każdy z nas, kto to słyszał. Niejednokrotnie pies w domu potrafi utrzymać kontakt wzrokowy z przewodnikiem na dworze. Człowiek na 2 końcu smyczy mógłby nie istnieć. Pis jest zajęty poznawaniem i rejestrowaniem wszystkich nowych bodźców dookoła. No i zazwyczaj przejawia się to węszenie. 

00:12:00 

I tu cofamy się trochę do rytuału węszenia, jeżeli mój pies. 

00:12:05 

Nakręca się tylko i wyłącznie na węszenie i jest bardzo zawieszony w hmm prawników, w chodniku Wszystko analizuje węszący. Fajnie jest popracować właśnie nad Rytuałom węszenie, że ll wychodzimy na dwór jest poluzowanie smyczy, czyli gest ze strony przewodnika. Hasło możesz pozwoleń na realizację potrzebę, który relacyjnej pies sobie sprawdza. 

00:12:32 

Czyli łączymy tak na dobrą sprawę zdolność poznawczą związaną sensoryczną, ale również potem pies zaspokojony zerka na człowieka. Nawiązuje z nim kontakt, co umożliwia dalszą komunikację. Czyli mamy hasło, możesz pies sobie węszy i pies już pamięta. 

00:12:53 

Że kiedyś było uczone i ćwiczone, że powieszeniu, kiedy się coś tam znajdzie, można spojrzeć na przewodnika częściej. Wtedy zwierzę zerka na człowieka, co umożliwia dalszą komunikację. 

00:13:05 

I tak ll częstotliwość wystąpienia spojrzenia jest coraz większa i tak zazwyczaj sobie radzimy gorzej. Jeżeli pies wychodzi na dwór i wtedy jest głównie nakierowany na wypatrywanie i zazwyczaj jest to charakterystyczne dla psów bardzo reaktywnych, które się nakręcają. 

00:13:24 

I w wyniku tego, co wypatrzą, potem na przykład gryzą smycz rzucają. 

00:13:29 

Się na inne. 

00:13:30 

EE przejawiają zachowania agresywne bądź skrajnie lękowe i na przykład uciekają. Wówczas też fajnie działa praca fill virtual węch owym mata węchowa, ale Wszystko właśnie w schematach rytuałach, samo wydaniem maty węchowe i nic nie da. Jeżeli nie mamy odpowiedniej komunikacji i współpracy z przewodnikiem. 

00:13:57 

START i kontakt. 

00:13:59 

Możesz poczekać, a jeżeli chcemy pracować nad komunikacją z psem, no bez kontaktu wzrokowego nic nie uzyskamy, więc warto sobie to poćwiczyć. 

00:14:10 

Ja na początku każdej sesji szkoleniowej robię sobie takich ćwiczeń i gdzie wyrzucam przysmak. Pies ma ten przysmak wziąć i na mnie spojrzeć tak jak tutaj na filmiku. 

00:14:19 

Nawiązuje kontakt wzrokowy. Usiadła naprzeciwko. Mnie mam kontakt wzrokowy, jest Nagroda. 

00:14:26 

Wyrzucam przysmak Kluska Zwiada przysmak podchodzi do mnie. 

00:14:31 

Pervenche sposób sygnału nawiązuje kontakt wzrokowy. 

00:14:34 

Czy plus? 

00:14:35 

Wyrzucam ten przez mak kluska zerka, wyrzucam przysmak. 

00:14:43 

Kluska zerka coraz bliżej podchodzi. 

00:14:48 

Sprawdzam pies siada, mamy kontakt wzrokowy taką pozycję psa, kiedy pies siada naprzeciwko mi nawiązuje kontakt wzrokowy nazywam START batonem. 

00:14:58 

To jest dla mnie informacje, że pies jest gotowy do dalszej pracy i współpracy relacji komunikacji w celu albo fajnego spaceru, albo ćwiczenia treningu. 

00:15:12 

I tutaj do wyboru, jeśli chodzi o el wybór priorytetowego bodźca, mamy różne komunikaty, czyli różne sygnały, które pies może nam przejawiać i których my możemy psa nauczyć. 

00:15:25 

Tak przede wszystkim jest to wzmocnienia spontanicznego kontaktu wzrokowego. Kiedy pies chodzi po dworze, jej sam z siebie na nas zerka warto pochwalić. 

00:15:35 

Warto dać smaka warto się z tego po prostu ucieszyć, uśmiechnąć się do psa powiedziała o. Dzięki super niektórzy nie wierzą, że to działa. 

00:15:42 

Jeżeli Twój pies na ciebie spojrze podczas spaceru, bądź mu za to wdzięczny, po prostu powiedz, dzięki. 

00:15:47 

To było świetne. 

00:15:50 

Pamiętamy, że nasze słowa, nasza mimika ma też wyraz emocji. Emocje dla psow ważne, jeżeli ktoś jest do psa pozytywnie nastawione, ten pies chętniej będzie go wybierał. 

00:16:02 

Co więcej, są badania, o których już wcześniej wspominałam, że pies wybiera osobę, z którą ma kontakt wzrokowy. Chcecie, żeby pies was wy? 

00:16:11 

Trenujcie kontakt wzrokowy, ale ten spontaniczny, a nie ten z Komendy Patrz oczywiście komendę. Patrz również możemy wprowadzić, ale ja do tego podchodzę, że to jest bardziej Komenda awarii. 

00:16:21 

Na, kiedy potrzebujesz szybko dać komendę i to już jest u psa, który jest szkolony, a nie początkujące. I wtedy jest Komenda. Patrz, ale ja liczę, że na komendę patrz ma tylko pies na mnie spojrzeć i tutaj jest mały taki haczyk. Ludzie kursanci bardzo często robią tak. 

00:16:40 

Że jak ćwiczą komendę, patrz pies na nich spogląda, to jeszcze do tego przywołują psa. 

00:16:46 

A i dają nagrodę, żeby pies sobie odebrał tą nagrodę, bo im się nie chce podejść do zwierzaka. Jeżeli ćwiczysz komendę, patrz ll pies na ciebie spojrzy podejść do psa podbiegnij do psa, daj tą nagrodę w miejscu, gdzie wystąpił o zachowanie, żeby pies faktycznie zgrał skojarzył ll. 

00:17:06 

Nagrodę z zachowaniem tak friel i tutaj mamy kontakt wzrokowy, spontanicznym być na komendę i dla mnie bardziej wartościowe. Jest to spontaniczne. 

00:17:16 

Kontakt dotykowy również samodzielne, kiedy pies sam z siebie podchodzi do człowieka, trąca go nosem i mówi, Słuchaj, wiesz co potrzebuję ciebie? 

00:17:24 

To jest moment, kiedy nie wiem, co mam ze sobą zrobić, potrzebuję ciebie, pomóż mi ll. Można też uczyć targetu na rękę. Ja lubię ten TARGET na rękę, czyli pies. 

00:17:35 

Dostaje nagrodę w momencie, co? 

00:17:37 

Gdy ma do wyboru smaczek bądź tutaj rękę, ja często tłumaczę kursantom, że tu jest taki specjalny guzik, że pies musi obwąchać włochacz wąchać i znaleźć guzik nacisnąć, żeby otworzył się bank z nagrodami. 

00:17:52 

W tym momencie pies otwiera fill guzikiem, nagrody zjada i pies uczy się, że dotknięcie człowieka w dłoń otwiera bank z nagrodami. Dzięki temu mamy podążanie za ręką przewodnika. 

00:18:04 

I to jest kolejny narzędzie w komunikacji, które pozwala Fill Hej, ja tu Jestem. 

00:18:11 

Ta ręka ci zawsze pomoże. 

00:18:12 

Choć za mną pieso tędy pójdziemy. 

00:18:15 

Komunikuje, że to ja Jestem przewodnikiem, to ja prowadzę. 

00:18:19 

Jestem dla psa L no i też pomaga utrzymać skupienie uwagę ll zwierzęcia podążają za przewodnikiem tak jak tutaj już powiedziałam, jest zgrane właśnie z tym targetem podążanie za przewodnikiem warto zawsze ćwiczyć i bardzo mocno nagradzać można nagradzać fill. 

00:18:37 

Fill aktywnie, kiedy pies idzie i wyjada za nami smaki L, ale tutaj też sugeruje, żeby przy przed wydaniem nagrody był kontakt wzrokowy, żeby było skorelowanie nagrody z zachowaniem, żeby pies to kojarzą, a nie tylko polował na przysmaki. To jest bardzo ważne. 

00:18:57 

Rozumowanie, mój pies się kładzie, gdy mówię mu komendę siad fl i 2 przykład co zrobić, aby mój pies wykonywał szybciej? 

00:19:06 

W pierwszym przykładzie ll pani fill miała problem z Timingiem, to znaczy w momencie, kiedy mówiłaś AD F Il. 

00:19:15 

Klikała, kiedy pies siadał, ale. 

00:19:21 

Bardzo długo zajmowało jej wyjęcie przez nakło z saszetki i zanim ona wyjęła przysmak saszetki, pies zdążył się położyć. Je sobie zgrał nagrodę z zachowanie, że leżenie jest opłacalne, że siad oznacza. 

00:19:35 

Połóż się, bo to jest nagradzane, czyli tajming jest bardzo ważny fill 2 rzeczą jest to, że fill w momencie kiedy przewodnik mówi do psa. 

00:19:47 

Tak uwaga w taki sposób azor SI Azor Siadał. 

00:19:58 

Lel doszło do takiej frustracji, że tutaj też był problem z przewodniczką, bo bardzo się denerwowała, bo z jednej strony chciała, żeby pies wykonywał komendę szybciej. Natomiast sposób wydawania jej komendy był właśnie taki bar. 

00:20:12 

Bardzo wolne siać bardzo dużo czasu poświęcała na wypowiedzenie słowa. Pamiętajmy, pies odczytuje słowa w 2 sposoby leksykalne i emocjonalny leksykalny bo usiadł. 

00:20:27 

No i siadał nie tak jak w przypadku pierwszego od psa, który na komendę siad się kład on po prostu źle zrozumiał słowo poprzez błąd. Trener, nie tyle trenera coc o przewodniczki. 

00:20:44 

I tutaj trzeba było dopracować tajming Tusk Olej II Lo czas tak, czyli ten moment wydawanie Komendy powinno być azor siab a nie azor się. 

00:20:57 

Rozumowanie ll tutaj emocje mają ogromne znaczenie, czyli zwróćmy uwagę, że tajming intonacja płynności leo, czas modulowanie głosu to jest bardzo ważne w komunikacji ze zwierzętami nie możemy mówić tonem jedno takim jednostajnym. Musimy modulować nasz głos. Nie możemy mówić zbyt szybko. 

00:21:17 

Kiedy yy zwierzę jeszcze nas nie rozumie, ale też zbyt wolne mówienie wpływa na dynamikę wykonywanej komendy, bo nie ma motywacji. 

00:21:26 

Jeżeli mówię wolno, to jest siad, a jak mówię, to od razu jest impuls bodziec, który podkręca i dodaje dynamiki. 

00:21:40 

Mój pies nie rozumie, więc mu powtarzam komendy. Bardzo często się to zdarza, zwłaszcza u starszych pań i one mi tłumaczono moja tyle do psa mówię i powtarzam, i powtarzam i mówię, aby pies nadal nie rozumiem, więc cały czas mu powtarzam, bo może w końcu zapamięta to nie tak działa. 

00:21:58 

Pamiętajmy, że pies jak usłyszy dane słowo, on musi mieć czas na to, żeby odkopać to w czeluściach swojej pamięci. Czasami to jest nawet kilka sekund. Niektórzy mówią, że koło nawet 10. 

00:22:11 

Więc tutaj liczy się ll? 

00:22:14 

Cierpliwość tutaj był taki przykład, że Pani mówiła siad i ta Komenda siad była wydawana bardzo szybko fill i zanim ten pies zdążył złapać równowagę i przełożyć ciężar ciała na tył, pani powtarzała komendę siad i pies ze zorientował się, ale o co chodzi? 

00:22:32 

Przecież ja to robię, to czy ja coś źle? 

00:22:33 

Zrozumiałem pies wtedy nie miał problem z tym siadem, czyli jak mówimy komendę Siad popatrzmy jak rusza się ciało. 

00:22:44 

I przede wszystkim dajmy psu czas na zrozumienie naszych komunikatów bądźmy dla naszych psów wyrozumiali. Dziękuję za uwagę. 

 

Pozostałe odcinki

Podobne materiały